logo

Zapiekanka ziemniaczana z porem i chrzanowym beszamelem

Sycąca zapiekanka ziemniaczana, która smakuje wiosną. Do jej wykonania potrzebna jest stosunkowo mała ilość składników, a jej smak jest przy tym zdecydowanie bogaty i wyraźnie chrzanowy.

O zapiekankach ziemniaczanych nie muszę się chyba rozpisywać — wydaje mi się, że są powszechnie znane i kochane. Połączenie ziemniaków i beszamelu zachwyciło mnie już kilka lat temu, podobnie było z duetem ziemniaków i chrzanu. Miałam przeczucie, że warto będzie je połączyć i wcale się nie zawiodłam.

Dużą zaletą tej zapiekanki jest moim zdaniem dodanie bułki tartej, która pięknie rumieni się w piekarniku. W przypadku beszamelu użyłam mąki pełnoziarnistej (staram się nie kupować już tradycyjnej, białej mąki), stąd charakterystyczne zabarwienie sosu. Wydaje mi się, że „pełnoziarnisty” beszamel nadaje zapiekance jeszcze bardziej domowy smak.

Danie wykonane zostało w moim przypadku w małym naczyniu żaroodpornym, ale naturalnie można proporcjonalnie zwiększyć ilość składników w zależności od pożądanej wielkości zapiekanki. Jeśli zostaną Wam ziemniaki, możecie wykorzystać je do przygotowania tego pysznego stamppotu.

Zapiekanka ziemniaczana z porem i chrzanowym beszamelem

(Na naczynie o wymiarach 14x18 cm)

Składniki:

Sos:

  • 5 łyżek oleju
  • 5 łyżek mąki (u mnie pełnoziarnista)
  • 1,5-2 szklanki niesłodzonego napoju sojowego
  • 3-4 łyżki chrzanu (w zależności od preferencji smakowych)
  • sól i pieprz do smaku

Pozostałe składniki:

  • 3 ziemniaki średniej wielkości
  • 1 por
  • bułka tarta (lub zblendowane migdały)

Wykonanie:

  1. Por pokroić w plastry.
  2. W dużym garnku zagotować wodę. Ziemniaki obrać i pokroić w plastry średniej grubości (ok. 0,5 cm). Dodać do garnka, posolić i gotować około 4-5 minut. Następnie ziemniaki odcedzić i przelać chłodną wodą, aby nie parzyły przy układaniu w naczyniu. Dzięki gotowaniu później łatwiej będzie je upiec w piekarniku.
  3. W czasie gotowania ziemniaków można przygotować sos. Do średniej wielkości garnka dodać olej i podgrzewać na małej mocy palnika aż przy zbliżeniu ręki wyczuwalne będzie ciepło oleju. Stopniowo dodawać po łyżce mąki, stale mieszając (polecam do tego trzepaczkę do ubijania piany). Po dodaniu całej mąki mieszać jeszcze pół minuty, aż masa będzie całkowicie gładka.
  4. Zwiększyć moc palnika na średnią. Stopniowo dodawać napój sojowy, cały czas mieszając. Warto pamiętać, że sos gęstnieje z czasem gotowania. Ostateczna konsystencja powinna nieco przypominać budyń.
  5. Do sosu dodać chrzan, sól i pieprz. W zależności od wyrazistości samego chrzanu można dodać go mniej lub więcej, ale ostatecznie powinien być ewidentnie wyczuwalny w sosie.
  6. Piekarnik nagrzać do temperatury 180°C.
  7. Dno naczynia przykryć cienką warstwą sosu. W naczyniu układać naprzemiennie warstwy ziemniaków oraz pora, oddzielając je sosem. Ostatnią warstwę warzyw należy również przykryć sosem, a następnie posypać bułką tartą (lub migdałami).
  8. Zapiekankę piec w temperaturze 180°C przez 35 minut, a następnie zwiększyć temperaturę do 200°C na 10 minut, aby się zarumieniła (można zmienić funkcję piekarnika na grill lub jedynie górną grzałkę, to ułatwi proces).
  9. Następnie wyłączyć piekarnik i zostawić w nim zapiekankę na około 10 minut, aby nie poparzyć sobie języka przy jedzeniu. 😅

IMG 8704

Polecane